11 července 2015

Vesmírná námořní pěchota podruhé

Druhý díl audioverze Mariňáků jsem si tak nemohla nechat ujít. První díl mě dost zaujal (recenzi naleznete zde) a já byla dost zvědavá na to, jak celý příběh skončí. Co se stane s tou slavnou vesmírnou námořní pěchotou, na kterou byla nalíčena past? Co se stane na té neznámé planetě, kterou někdo tak nutně potřeboval pro své vražedné hrátky? A lze vůbec uniknout nevyhnutelnému?

Mariňáci od Roberta Fabiana se svého audio zpracování dočkali relativně nedávno. Vydavatelství Walker & Volf se navíc rozhodlo knihu rozdělit do dvou částí - a časová prodleva mezi nimi skutečně nebyla nijak extrémní. Druhý díl přímo navazuje na ten první - bez jakékoliv mezery, poznámek a podobně - je to jako poslouchat jednu jedinou audioknihu, kterou máte ale uloženou jen ve dvou různých souborech. Přesto je druhý díl svým obsahem podstatně jiný - a jak se mi ve výsledku líbil?

Popravdě řečeno, první díl mi sice přišel zajímavý, velmi dobře namluvený a kvalitní, ale něco mu chybělo. Něco, co se mu dalo, jakožto prvním dílu odpustit - nějaká větší akce, ke které se celých těch devět hodin schylovalo. Druhý díl je jiný už v tom, že akce v něm má své místo od začátku do konce - nenechá vás vydechnout, uklidnit se, protože se pořád něco děje


Když poslouchám, tak kreslím! :)
Stejně jako v prvním díle sice chybí postava a stále je to příběh jedné skupiny elitní vojáků, kteří bojují proti nevyhnutelnému osudu - a neuvěřitelné přesile, která na ně míří z vesmíru. Musí se postarat sami o sebe, zachránit kolonisty a to vše před tím, než jim dojde drahocenný čas. Jde to vůbec?

Upřímně řečeno, většinu poslechu druhé části jsem měla pocit, že se něco stát musí - známý a neodbytný strach o všechny postavy, který nechtěl zmizet, třebaže po určitém čase se stal až otravným. Člověk si na něj až moc přivykl, stejně tak na vědomí, že se sice může bát, ale je to mylné - i přes všechny ty nesnáze se postavy dostávaly plynule z jedné kaše do druhé, jen za pomoci pořádné hromady zázraků. A když už se konečně stalo něco vážnějšího, přišlo mi to takové... nijaké. Jako kdyby to všichni ostatní téměř vypustili, třebaže ještě před několika desítkami minut poslechu by to celé pro ně znamenalo něco úplně jiného.

Ukázku si můžete poslechnout zde.

Svým způsobem mi skutečně pak přišlo, že hlavní chyba je v postavách - které byly příliš místy idealizované, upravené, tak, aby přesně zapadaly do škatulek, aby celá četa měla někoho zodpovědného, nějakého rváče, nějakého zbabělce... V prvním díle mi to sice nějak nevadilo, ale s narůstající akcí mi to lehce začalo lézt na nervy. 

Na druhou stranu, marně lze čekat od takového typu knihy nějaké větší hloubkové psychologické rozbory postav a filozofické úvahy. Ne, Mariňáci jsou plní akce, napětí a vojenského slangu a taktiky, které navíc autor výborně rozumí - a to i navzdory faktu, že Mariňáci se odehrávají v budoucnosti - stále je to reálné, uvěřitelné a vybaveno zbraněmi, o kterých každý laik řekne, že do prostředí knihy zcela jistě zapadnou bez problému - i když se přiznám, že místy jsem měla lehčí problém pochopit, z čeho všeho se střílí a jak to všechno vlastně funguje (ne, vážně, mě to zajímavá - po té technické stránce a tak, protože to všechno ve výsledku zní neuvěřitelně zajímavě).

Co se týče samotného konce knihy, dostavilo se u mě mírné zklamání - otevřený konec mi tu upřímně příliš nesedl, tolik se toho stalo jen proto, aby člověk došel tak téměř k ničemu - a přitom by stačilo přidat skutečně jen málo. 

Ale stále, Mariňáci 2 je skvělá audiokniha. Skvěle namluvená, na rozdíl od prvního dílu také s větším počtem pauz, což mě příjemně překvapilo. Zdeněk Velen znovu předvedl své kvality vypravěče a celých osm hodin vás bude příjemně bavit - či budete trhnout hrůzou, záleží na množství granátů v ovzduší. Stejně jako u prvního dílu nečekejte přílišnou filozofii a sociologii, spíše akci, napětí a všudypřítomné vzrušení. 

Za audioknihu děkuji serveru audioteka.cz.

A co vy? Poslouchali/četli jste Mariňáky? :)

0 komentářů:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. :)

 
 
Blogger Templates