06 července 2015

Americký detektiv v Praze s démony v zádech

Kniha čtena v rámci projektu #dobyvamedicipevnost.

Další pevnostní četba - na rozdíl od té předchozí povídková a od pro mě neznámého autora. Kniha se zajímavou anotací slibující mnoho a s ještě více možnými žánry. Detektivka? Horor? Fantasy? To už musíte zjistit sami - Smrt & potěšení na vás čeká!

Další z knih ze Světa knihy - třebaže tentokrát přísahám, že mě k ní dovedla jen pouhá náhoda (což je na jednu stranu docela škoda). Neznámý autor, zajímavý, ale ne nikterak vyčnívající zájem, jen možná ta obálka - monstrum a detektiv v klobouku. Anotace s Prahou a americkým soukromým detektivem, k tomu lehce mystiky... Skutečně mě zajímalo, jak to ten Albert Kudělka mohl dostat do jedné jediné knihy. A výsledek mě více než mile překvapil.

Jak jsem již zmínila v úvodu - Smrt & potěšení je povídková kniha, sestávající z pěti kratších povídek a epilogu. Všechny povídky na sebe lehce navazují a ve všech se objevuje postava soukromého detektiva Normana Applegata, který nejprve pracuje v podniku svého kamaráda, ale pak se vydá na svoji vlastní dráhu - neboť schopný soukromý detektiv si v Praze, v devadesátých letech, práci vždycky najde, a to i přes místy lámavou češtinu, nepřítomnost sekretářky a neustálou chuť prohánět dívčí sukně.

Hromádka neštěstí, co slyší na jméno Standa, do sebe vlila kávu, hodila bundu na podlahu a prosebně se na mě zadívala. Aha, popelník. Tak jo. Přinesl jsem mu ten nejotřískanější hrneček. Zapálil si, zafuněl a nabídl mi. Z cizího krev neteče. 
Mrtvý v Heřmance si to sám neudělal. Šárka by sice teoreticky mohla, ale jen čistě teoreticky, a ten třetí, to už vůbec nedávalo smysl. Standa byl v koncích. 
Do klína mi hodil svazek pomačkaných papírů. Byla to kopie policejního protokolu k nálezu toho nebožtíka. Našel ho v Čimickém háji jeden postarší občan, venčící po ránu jezevčíka. Visel na stromě, oběšený na koženém řemeni, ruce svázané za zády a oblečený tak, jak přišel na svět. Jak jsem viděl na přiložených fotkách, zmrzlá krev vytvořila na jeho bledém, jinovatkou pokrytém těle zvláštní obrazce, připomínající současné abstraktní umění. Na palcích obou nohou mu visely krvavé rampouchy. 

Třebaže je Norman sám o sobě bezesporu příjemná a zajímavá postava, v každé povídce se objevuje něco, co ji přenáší do naprosto jiného rozměru - ať Norman hledá dítě, co uteklo z domova, nevěrné manžely, či pomáhá kamarádu od policie s vyšetřováním - vždy je mu za zády něco s mocí mnohem větší, než by si kdy dokázal představit. Pohanští bohové, démoni, či podivný mužíček, co má ve zvyku se mu zjevovat s radami a amulety. Ale i tak je Norman stranou všeho - netuší, co stojí za všemi těmi činy, které má vyšetřit. Nehoní se zbytečně za přízraky, jen si hledí své práce. 

Už i proto mi byl Norman sympatický. Racionálně uvažující člověk, který bral svět takový, jako je. Skvělý protiklad ke světu, který ho obklopoval - záhadnému, mystickému a lehce děsivému. A jeho čeština! Knize nijak nepřekážela, spíše naopak. Jeho schopnost plést si různá ustálení spojení a vyvolávat tak úsměv na tváři jiných postav i čtenáře je neskutečná - a zatraceně vtipná, hned to celé knize dodalo lehce jiný ráz. Zbytečně to totiž nepřekáží, z detektivky to automaticky nemění povídky na komedii, ale člověk se nad tím mile pousměje - stejně nad příležitostným kritizováním českých zvyků - například práce od osmi. 

"Normane, kde jsi? Lasička je v díře." 
V díře? Že by ten chlap někam spadl? "Kde Lasička je?" 
"Ve vyšetřovací vazbě, vole. Makej hned domů, musíme jet k nám, k výslechu." 
Bleskově (to znamená o něco rychleji než opilá veverka) jsem se oblékl, hodil do sebe sklenici vody a vyběhl z kanclu. Člověk aby se staral nejen o příbuzenstvo, ale taky o zaměstnance. Co ten nešťastník mohl spáchat?

Autorův odstup mě skutečně mile překvapil - co se týče naší společnosti či samotného Normana, kterého držel dál od té mystiky - ale čtenářům ji dopřával plnými doušky. Stejně tak jeho sympatický styl, díky kterému se kniha skutečně velmi dobře četla - bylo naprosto nemožné se u ní nudit. Je pravda, že jsem postupně lehce ztrácela přehled nad tím, s kým vším vlastně Norman spal (či se o to případně jen pokoušel), nicméně i tak se bavila. Knihu mohu jen a jen doporučit a ve skrytu duše doufám, že se Norman ještě s nějakou povídkou někde objeví. 


7 komentářů:

  1. Teda, to vypadá celkem hooodně zajímavě. :-D Musím se po knize podívat, škoda, že jsem ji na Světě knihy taky nenašla!

    OdpovědětVymazat
  2. A zrovna jsem četla u Clover na blogu, že je nic moc. Líbí se mi hrozně ta obálka, ale téma asi není pro mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě ta obálka ani tak moc nezaujala, spíše ten obsah příjemně překvapil. :) Díky za komentář! :)

      Vymazat
  3. Z téhle edice jsem nečetla ještě ani jednu knihu, očividně je to ale docela chyba :) Totálně jsi mě tou recenzí zlanařila, víš to? Já fakt nevím, kam všechny ty knihy budu dávat :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je. Jsou to skvělé knihy, navíc boží zásobárna převážně českých autorů. :) To mě těší! :D Mám to podobně, navíc teď odolávám všem těm slevám, mám doma šíleně moc nepřečtených knih, nemůžu si přeci pořídit další. :D

      Vymazat
  4. Fredy Kruger

    " Přečtu si Alberta Kudělku !
    ... dám za to třeba půl vějdělku !!
    Objednám si ho v internetu !!

    Jebb Wozembouch bleskově surfuje v NETU !!

    " Přišlo to !! kurwa ! toť ohromný !!
    ... jdu domů, - ať nikdo nečumí,
    já rozbalím balík, si v soukromí !! "

    Tu vykřikl, zcela jsouc pitomý :

    "Přišlo sto dvacet dnů Sodomy !!!
    ... napsal to Markýz de Sade !!

    ... co sprostých věcí tam všade !!
    ohanbí samé a víc už nic !!"

    " Ukaž to pitomče ! neper se ?? sic "......

    Nad knížkou sedí již otec a strýc,
    ( též dědek ) ... však vyhnali bratrance !
    Výkřiky : " Co je to za kance ??"
    ...hltavě čtou stránku po stránce !!
    ...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. :)

 
 
Blogger Templates